وبلاگ رایانه و فناوری های الکترونیکی

آموزش های رایانه و الکترونیک و اخبار جدید در مورد رایانه و فناوری های الکترونیکی

وبلاگ رایانه و فناوری های الکترونیکی

آموزش های رایانه و الکترونیک و اخبار جدید در مورد رایانه و فناوری های الکترونیکی

وبلاگ رایانه و فناوری های الکترونیکی

این وبلاگ بوسیله گروه رایانه و الکترونیک (رایان آموز) ساخته شده است و بنا شده است بر اساس آموخته های اعضا گروه،آموزش هایی در این وبلاگ قرار گیرد.(آموزش های برنامه نویسی وب و ویندوز و آموزش های الکترونیک و ....)

کدام مرورگر بهتر است؟

رایان آموز | دوشنبه, ۲۰ آذر ۱۳۹۱، ۰۵:۵۲ ب.ظ

سلام .با عرض پوزش خدمت بازدیدکنندگان وبلاگ،مدتی بود که هیچ پستی نگذاشته بودم این پست به ذهنم رسید البته دو قسمته قسمت دوم را انشاا... تا یه هفته ی دیگر میگذارم

توی این پست میخوام مقایسه ای بر مرورگر های وب داشته باشم.

کدام مرورگر بهتر است؟

نویسنده:

سید حسین نسابه



مرورگر های اینترنت و وب از نظر سرعت ، امنیت ، کیفیت آوردن افکت های مختلف سایت ها و ...... با یکدیگر متفاوتند.

بعضی مواقع یک مرورگر نمی تواند یک صفحه وب را به به درستی نشان دهد اما یک مرورگر دیگر می تواند .


نکته مهم: (توی پرانتز ، مرورگر های وب امروزه بسیار سریع و دقیق هستند و اعداد و ارقام مقایسه ها خیلی به هم نزدیکند پس اگر مرورگری در جای دوم یا سوم قرار دارد به این معنی نیست که آن مرورگر به درد نمی خورد ، بلکه مرورگر دیگر فقط با اندکی اختلاف مثلا 0.1 تا 0.3 نمره ، بیشتر است.امروزه بزرگ ترین تفاوت مرورگرها در پشتیبانی از Html 5 است و این مسئله بسیار مهم است زیرا خیلی از برنامه نویسان وب به دلیل وجود داشتن قابلیت های خوب و مفید در Html 5 (که جدید ترین نسخه از Html است) ، از آن استفاده می کنند.)

بنابراین سعی کنید همیشه بهترین را انتخاب کنید گرچه می توانید از مرورگر رتبه 2 یا 3 استفاده کنید. 

من این مقایسه را از چند سایت معتبر خارجی و ایرانی گرفته ام پس درصد اشتباه این مقایسه بسیار کم است (در ضمن اگر سایت بهتری سراغ دارید حتماحتماحتما در نظرات بگذارید)



مرورگرهای مورد مقایسه ما:

Google Chrome , Mozilla Firefox , Internet Explorer , Opera, Safari , Maxthon

چند مرورگر دیگر نیز هست اما ما در مقایسه ها نام نمی بریم.


در زیر مقایسه مرورگرها از نظر سرعت و امنیت و ...... که ملاک ها را می توانید در سمت چپ تصویر ببینید.

   

این مقایسه مربوط به سایت internet-browser-review.toptenreviews.com که به نظر می رسد مقایسه خوب و دقیقی انجام داده است.

ملاک های این مقایسه به ترتیب از بالا به پایین:

*بالا آوردن سایت های مختلف

*امنیت

*سرعت و سازگاری

*استفاده آسان

*کمک و پشتیبانی

در این مقایسه گوگل کروم رتبه اول ، موزیلا فایرفاکس رتبه دوم و اینترنت اکسپلورر رتبه سوم

---------------------------------------------------------------------------------------------------

مسئله پشتیبانی از Html 5 :


مقایسه زیر مربوط به سایت html5test.com است که به نظر من بهترین سایت مربوط به مقایسه پشتیبانی مرورگر های وب از Html 5 است.


در این مقایسه که مربوط به تاریخ 19 دسامبر 2012 است مرورگر Maxthon در پشتیبانی از Html 5 رتبه 1 و مرورگر Chrome رتبه 2 را بدست آورده است.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ماحالاهریک از مرورگرهارا مورد بررسی قرار میدهیم:

Google Chrome

کروم برنده تست های مختلف به دلیل سادگی در استفاده، تعداد زیاد افزونه جالب و عملکرد و کارایی بالا است. این مورد ممکن است برای همه عالی نباشد اما کروم با همین مزایا مرورگر مناسبی برای برآورده کردن نیازهای کاربران اینترنتی است.

شاید شکل و قیافه کروم چشمگیر نباشد اما نوار ابزار هوشمندانه آن فضای بیشتری برای مشاهده صفحات وب به شما ارائه می کند.

مرورگر گوگل در تست های جاوا اسکریپت می درخشد و فاصله زیادی با رقبای خود دارد.تعداد زیادی از سایت های محبوب و معروف که مورد استفاده روزانه شما هستند از جاوا اسکریپت استفاده می کنند و جاوااسکریپت های سنگین در کروم بهتر ظاهر شده است.

مرورگر کروم در تست سرعت نیز سربلند بیرون آمد، هنگامی که در حال تایپ اسم سایتی در نوار آدس هستید، کروم قبل از اینتر کردن شما آن را کامل می کند و یا پیشنهادات مناسب را به شما نمایش می دهد.

کروم برای هر صفحه یک پردازشگر مجزا اجرا می کند، این عمل باعث می شود اگر صفحه به مشکل برخورد و یا خراب شد، فقط همان صفحه بسته شود و بقیه صفحات همچنان بدون مشکل به کار خود ادامه دهند.


اگر در حال مشاهده سایتی با زبان های دیگر باشید کروم به شما سرویس مترجم را پیشنهاد می کند. درست است که مترجم گوگل دقیق و کامل کار ترجمه را انجام نمی دهد ولی حداقل می توانید متوجه شوید که درباره چه موضوعی بحث شده و ایده ای کلی از سایت داشته باشید.

کروم همچنین یکی از امن ترین مرورگرها است. محیط برنامه طوری طراحی شده است که پلاگین ها فقط به اطلاعات داخل مرورگر دسترسی دارند و نمی توانند اطلاعاتی از درون سیستم شما بخوانند و همین موضوع امکان سوء استفاده، دزدی اطلاعات و نصب برنامه های مخرب را از بین می برد.

شما می توانید کروم را با وب اپلیکیشن ها، پوسته ها و افزونه هایی که دوست دارید به حالت دلخواه و مخصوص خودتان دربیاورید. در فروشگاه گوگل می توانید هزاران برنامه کاربردی، یا حتی بازی هایی مانند پرندگان خشمگین را نصب کرده و لذت ببرید.

برخلاف فایرفاکس بعد از نصب افزونه ها نیاز به بستن مرورگر و دوباره اجرا کردن آن در هر با نیست .

کروم خوراک خوان ندارد، یعنی شما نمی توانید در حالت پیش فرض به اشتراک خوراک های سایت ها در بیایید که البته موضوع خیلی مهمی نیست زیرا چندین سرویس وب مناسب این کار وجود دارد.

(یکی از امکانات مهم کروم (همچنین فایرفاکس) Inspect Element می باشد.این به شما امکان می دهد تا اجزای یک سایت از قبیل منوها،دکمه ها،دستورات و ...... را به صورت تخصصی بررسی کنید که این برای برنامه نویسان تازه کار وب(کسانیکه قصد ساخت  یک سایت یا قالب  یک سایت را دارند)بسیار مفید است و می توانند بدون خواندن صدها خط کد ، چگونگی ساخت هر چیزی در وب را یاد بگیرند ،اگر وقت شد پستی در این باره خواهم گذاشت)

Mozilla Firefox

رابطه کاربری بسیار خوب و ساده طراحی شده و فضای نمایش صفحات وب در اولویت است و  تنظیمات پیش فرض را به راحتی می توانید تغییر دهید.

فایرفاکس بزرگترین و وسیع ترین مجموعه از افزونه ها را داراست، افزونه هایی کاربردی که با استفاده از آنها می توانید مرورگرتان را به سلیقه مجهز کنید. هر اندازه تعداد افزونه های فایرفاکس شما بیشتر باشد، زمان بیشتری برای اجرا و راه اندازی مرورگر از شما گرفته می شود، البته با سخت افزارهای امروزی این مشکل زیاد به چشم نمی آید.

یکی دیگر از مزایای فایرفاکس ایجاد گروه است، می توانید چند صفحه وب را که مربوط به محل کارتان است تبدیل به یک گروه کنید و از چند صفحه دیگر که مربوط به کارهای شخصی تان می شود گروه بعدی را بسازید. حتی می توانید این گروه ها را با کامپیوتر محل کارتان و کامپیوتر و لپ تاپ شخصی تان هماهنگ کنید.


مرورگر موزیلا

فایرفاکس برای سیستم عامل اندروید هم اپ رسمی دارد و نسخه های جدید امکان هماهنگ کردن را به شما می دهد.

فایرفاکس امکان گردش خصوصی در اینترنت را به شما می دهد، به عنوان مثال اگر از سیستم های کافی نت یا از کامپیوتر عمومی استفاده می کنید، فایرفاکس هیچ اطلاعاتی از شما مانند اطلاعات وارد شده در فرم های یک صفحه، رمزهای عبور، ای میل و تاریخچه وب گردی شما را ذخیره نمی کند.

فایرفاکس هم از امنیت خوبی برای وب گردی برخوردار است . تشخیص دهنده صفحات و برنامه های مخرب در صفحه ای قرمز رنگ به شما هشدار می دهد که از صفحه مخرب دیدن نکنید.

Internet Explorer

(این مقایسه مربوط به نسخه 9 اکسپلورر می باشد،در قسمت دوم این پست که هفته ی آینده خواهم گذاشت به امکانات نسخه 10 نیز خواهیم پرداخت)

اینترنت اکسپلورر نسبت به بقیه مرورگر ها عقب ماندگی های زیادی دارد. اما نسخه ۹ این مرورگر تغییرات قابل توجهی داشته و می تواند با بقیه رقابت کند.

یکی از تغییرات مربوط به حریم شخصی کاربران و امنیت است که شامل توانایی مسدود کردن سایت ها براساس رفتار وب گردی و یا درخواست شماست. یعنی اینترنت اکسپلورر با تکیه بر فهرست سیاه مایکروسافت به شما پیشنهاد مسدود کردن سایت های مخرب را می دهد.

مایکروسافت برنامه ای برای اسکن فایل های دانلود شده در مرورگر خود قرار داده تا در صورت مخرب بودن به شما هشدار دهد. علاوه بر این اینترنت اکسپلورر سایت ها را اسکن و از برنامه های مخرب و کدهای ناسالم جلوگیری می کند.

ظاهر کلی اینترنت اکسپلورر۹ نسبت به نشخه قدیمی تر به مراتب بهتر شده ولی هنوز به سادگی در استفاده و مدیریت تب ها نرسیده است. پوسته مرورگر را نمی شود عوض کرد و در کل محیط کاربر پسندی ندارد.


ادامه دارد .............


نظرات  (۱)

به دلایل زیر من فکر نمیکنم شما قضاوت عادلانه ای کرده باشید:
1- از سایت معتبری به عنوان مبنای قضاوت استفاده نکردید
2- بیشتر کلی گویی بوده و به جزئیات زیادی نپرداختید
3- معایب رو بیان نکردید در صورتی که باید معایب هم بیان شود

شما باید مبنا رو سایتهای معتبر و بدون وابستگی به مرورگر خاص قرار دهید.
مثلا مجله ی معروف و معتبر PcMag فکر میکنم یکی از اون جاهایی باشه که بشه برای قضاوت عادلانه روش حساب کرد
http://www.pcmag.com/products/compare/1712?ids=241850,259059,257704,251621
پاسخ:
سلام خدمت دوست عزیز .
من به سایت های بسیاری رفتم از جمله همین پی سی مگ.
اما به دلیل مشغله کاری فقط بعضی از مقایسه ها رو گذاشتم.
در پست بعدی سعی می کنم ریزتر به مقایسه بپردازم.
از نظرتون بسیار بسیار بسیار ممنونم.
انتقاد خوبی بود
لطفا ایمیلتون رو هم بگذارید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی