وبلاگ رایانه و فناوری های الکترونیکی

آموزش های رایانه و الکترونیک و اخبار جدید در مورد رایانه و فناوری های الکترونیکی

وبلاگ رایانه و فناوری های الکترونیکی

آموزش های رایانه و الکترونیک و اخبار جدید در مورد رایانه و فناوری های الکترونیکی

وبلاگ رایانه و فناوری های الکترونیکی

این وبلاگ بوسیله گروه رایانه و الکترونیک (رایان آموز) ساخته شده است و بنا شده است بر اساس آموخته های اعضا گروه،آموزش هایی در این وبلاگ قرار گیرد.(آموزش های برنامه نویسی وب و ویندوز و آموزش های الکترونیک و ....)

بازی های رایانه ای !!!! (1)

رایان آموز | پنجشنبه, ۱۷ اسفند ۱۳۹۱، ۰۱:۱۶ ب.ظ

سلام خدمت رایان آموزی های خوب.

بالاخره من تصمیم گرفتم یه پست جذاب برای بازدیدکننده ها بذارم.

این پست اولین پست درباره بازی های رایانه ای هست و من قراره توی این پست درباره ی بازی های رایانه ای ، تاریخچه آنها ، داستان نویسی و مختصری از ساخت اونها براتون توضیح بدم.

البته این روهم بگم که من کمی با داستان نویسی بازی و ساخت اون آشنا هستم و بصورت جدی دنبال میکنم و بدون اطلاعات چیزی نمیگم....!

البته توی پست های آینده از آقای ابراهیمی که با انواع بازی های رایانه ای سروکار داشته کمک میگیریم.

امیدوارم پست خوبی براتون باشه...........

 

نویسنده:

سید حسین نسابه



به نام خدا

قبل از اینکه این پست رو شروع کنم از رایان آموزی های عزیز خواهش میکنم درصورتیکه اشتباهی در اطلاعات گفته شده دیدین،من رو ببخشین چون من فوق دکترای دانشگاه  ام آی تی نیستم.(به هرحال هرکسی اشتباهی داره،)اگر اشتباهی در مطالب دیدین در نظرات حتما بیان کنین.چون مکمل یه پست خوب نظرات خوب هست.

رایان آموز:

خوب باید بگم که در دهه اخیر ما شاهد پیشرفت شتابدار فناوری های الکترونیکی بودیم و همین الآن در استانه ی عرضه فناوری های بسیار جدیدی هستیم.البته بعضی از این فناوری های جدید عرضه شده اما خیلی ها منتظر چیزهای عجیب دیگه ای هستن.فناوران عرصه الکترونیک روز و شب در حال تحقیق و آزمایش هستن و به وسیله این تلاش ها به جاهای خوبی هم رسیدن.یکی از این چیزها که میتونه غول پیکرترین این عرصه باشه بازی های رایانه ای هست.

من نمیتونم براتون تعریف دقیق از بازی بگم ...... 

بازی های رایانه ای تحت شرایط خاصی، پلیر(کسی بازی رو بازی میکنه)رو قانع به طی مسیر موردنظربرای رسیدن به هدف میکنه.(این تعریف میتونه برای تمام بازی ها یکسان باشه)

از این رو این بازی ها با داستان و سناریو ای که دارن افراد زیادی رو مشغول می کنن و این جوری بازی های مختلف طرفدار پیدا می کنه.داستان در بازی خیلی مهمه.بازی ماریو علیرغم اینکه قدیمی شده و گرافیک خیلی جذابی نداره،ولی من افرادی رو میبینم که روی رایانه شون هنوز بازی می کنن،چون داستانش جالبه.

در ادامه می فهمیم چرا بازی های رایانه ای اینقدر طرفدار داره.

اول میریم سراغ صنعت ساخت این بازی ها:

ساخت بازی های رایانه ای امروزه به یه صنعت و حرفه بزرگ تبدیل شده و در بعضی از دانشگاه های خارج رشته ای تحصیلی به نام بازیسازی و با گرایش های تخصصی مانند داستان نویسی ، گرافیک و مدلینگ ، فیزیک نویسی  و ............. وجود داره و خیلی از شرکت ها و استودیو ها از راه بازیسازی پول درمیارن.

در کشور های خارجی بازی های رایانه ای در بین نوجوانان ، جوانان و یا حتی بزرگسالان بسیار رایج است(درکشور ما که غوغاست ......!)

بازی های رایانه ای امروزه خود نوعی رسانه های بزرگ و فراگیری تلقی میشن و خیلی از کشورها از این راه به تبلیغات وسیعی مشغولند . این تبلیغات برروی قشر زیادی از جامعه ی هر کشور اثر میگذاره.

مثلا یه پسر بچه 10 تا 15 ساله اطلاعاتش درمورد سلاح های مختلف و ویژگی های اون ها بیشتر از یه افسر نظامیه (البته کمی پر و بالش دادم ....!)



چرا بازی های رایانه ای به رسانه های فراگیری تبدیل شده  و این قدر جذابه؟

(کسانیکه میخوان بازیساز بشن این رو حتما بخونن)


1 - از نظر من بازی های رایانه ای در واقع اوقات فراغت افراد رو به خوبی پر میکنه(نه از نظر مفیدبون بلکه از نظر سرگرم شدن) چون نوعی انیمیشن است . خوب چرا من میگم انیمیشن.شما فکر میکنید یه عکس معمولی میتونه فردی رو به اندازه یه فیلم مشغول کنه؟(گرچه بعضی عکس ها مفهوم زیادی دارند اما من کلی میگم)

به هیچ وجه،اگر انیمیشن باشه که دیگه جذابیت خاص خودشو داره . چون دارای محتوای پویا و داستان متنوع است.افراد محتوای پویا و متحرک و رنگارنگ رو خیلی بیشتر دوست دارند . و داستان متنوع و جذاب خیلی مهمه چون پلیر رو ساعت ها مشغول بازی میکنه.

بازی به دلیل اینکه فقط در یک لوکیشن و یک حالت انجام نمیشه محبوبیت زیاد داره.حالا اگر سختی هایی در بازی وجود داشته باشه  و به گونه ای باشه که پلیر رو بعد از شکست ، قانع به بازی دوباره بکنه بازی واقعا جذاب و عالی است.(البته سختی بسیار بسیار زیاد باعث میشه گیمر های مبتدی که جمعی از گیمر هارو تشکیل میدن از بازی خوششان نیاید و بازی محبوبیت خود رو از دست بده)



2- دلیل مهم دیگه ای که من میتونم بگم اینه که بازی محیطی رو برای پلیر میسازه که در شرایط واقعی به هیچ وجه پیش نمیاد(این مورد شامل شبیه سازی تخیلات نیز میشه)

 مثلا الآن جنگ بزرگی اتفاق نیفتاده که من برم و با اسلحه دشمنان رو بکشم اما بازی هایی مانند ندای وظیفه و ..... شرایط جنگ رو در یک رایانه شبیه سازی کرده و بسیار آسان حس جنگ و تیراندازی رو در ذهن انسان تجسم میکنه.بازی فوتبال نیز به همین گونه هست ایا همه افراد میتونن مثل مسی یا رونالدو فوتبال خوبی داشته باشن؟نه ولی در یک شبیه سازی مجازی به راحتی میتونن مسی باشن ...... بعداز اینکه گل زدن هم میگن مسی گل زد نه خودشون !

این اصل یعنی شبیه سازی شرایط عادی (یا تخیلی) یک رویداد در دنیای مجازی برای پلیر  به طوریکه به راحتی بتونه حس اون شرایط رو داشته باشه خیلی مهمه .



ژانر های بازی های رایانه ای:

تعداد بسیار زیادی بازی وجود دارند که آموزنده اند و حتی ذهن و هوش و تکنیک مجازی افراد رو درگیر میکنن مثل بازی فوتبال یا انگری بردز.


کلا بازی های رایانه ای به تعداد زیادی ژانر یا موضوع یا سبک تقسیم میشن مانند :

1- ژانر اکشن:

در این سبک از بازی های رایانه ای پلیر باید عکس العمل سریعی نسبت به رویدادهای بازی داشته باشه(به دلیل سختی های فیزیکی ، زمان و ......).این زانر اصلی ترین ژانر است و زیر مجموعه های زیادی از جمله سبک های مبارزه ای (fighting games) و یا سبک شوتر(shooter) و بیشتر ریسینگ ها(racing - سبک ماشین سواری مسابقه ای)

2- شوتر یا تیراندازی (shooter) :

دراین ژانر پلیر با هدف قراردادن چیزی ، موانع سرراه رو برمیداره.یعنی پلیر با یک هدف گیری درست یکی از موانع سرراه روبرداشته و یه قدم به تمام کردن مرحله یا بازی نزدیک تر شده.این نوع از بازی ها خیلی طرفدار داره.

این زانر یا سبک شامل دو سبک دیگه میشه:

شوتر اول شخص(ّFirst Person Shooter):

چیزی که پلیر روی مانیتور میبینه در واقع چیزی هست که چشم شخصیت اصلی میبنه.

مثل تصویر زیر:

شوتر سوم شخص(Third Person Shooter):

پلیر روی مانیتور خود شخصیت اصلی رو میبینه

مثل تصویر زیر:




3-ماشین سواری:

خودش شامل دو سبک دیگه میشه:

ماشین سواری عادی مثل سوار شدن ماشید در gta (یعنی مسابقه ای چیزی نیست و آزادی ...)


(racing - سبک ماشین سواری مسابقه ای):

این نوع از بازی ها طرفدارهای زیادی داره و شرکت های بزرگی از جهان مثل EA یا GameLoft بیشتر تمرکزشون رو روی این سبک گذاشتن.در این نوع از بازی ها پلیر بوسیله اتومبیلی که در اختیار داره باید با چند اتومبیل دیگه مسابقه بده(شامل مسابقه با اتومبیل رایانه و یا با اتومبیل یه پلیر دیگه) که باید رتبه حداقل برای رفتن به مرحله رو کسب کنه. پلیر با رفتن به مرحله بعد ماشین های بهتر با شرایط بهتری دریافت میکنه و سطح سختی مسابقه هم بیشتر میشه.ازبهترین بازی های این سبک مجموعه Need For Speed از شرکت EA  و Asphalt از GameLoft هست.


3-ژانر مبارزه(Fighting Games):

سبکی در بازی‌های رایانه‌ای هست که در اون پلیر کنترل یک شخصیت را به دست می گیره و درگیر مبارزه تن به تن با رقیب خود که می‌تونه فرد دیگری و یا توسط هوش مصنوعی خود بازی کنترل شود، بشود. این شخصیت‌ها دارای قدرت‌هایی برابرن و مبارزات شامل چندین راند هست که در داخل زمینه مسابقه برگزار می‌شه. بازی‌های مبارزه‌ای معمولا به صورت غیر مسلح انجام می‌شه و شامل هنرهای رزمی می‌باشند اما ممکن است در آن‌ها از سلاح نیز استفاده شود، انواع سلاح دستی مانند شمشیر و یا سلاح پرتاب کننده مانند تفنگ.پلیر باید تکنیک هایی از قبیل دفاع کردن، حمله و ترکیب چند ضربه با یکدیگر که به آن کومبو می‌گویند را یاد بگیرد. بیشتر بازی‌های مبارزه‌ای دارای فنون ویژه‌ای هستن که یا با زدن سریع کلیدها اجرا می‌شود و یا با ترکیب کلیدها.


خوب فکر می کنم دیگه این پست طولانی شد،ادامه این پست توی قسمت بعدی . امید وارم که لذت برده باشین.توی پست بعدی چیزهای جالب تری خواهم گفت.

راستی نظر یادتون نره.

خدانگهدار.

  • رایان آموز

نظرات  (۲)

  • در آسمان ریاضی
  • سلام بر عزیزان سومی

    آفرین بر شما که چنین وبلاگ قوی دارید من افتخار دارم که جنین شاگردانی دارم خداکنه همیشه موفق باشید .

    ضمنا من آدرس شما را با نام رایان آموز لینک کردم .

    دمت گرم داداش

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی